אתגרי העשרה בשכבה ג’

אמנות אתגר

שעתיים שבועיות
בסוף יום הלימודים.
ייתכנו קבוצות רב גילאיות.

מטרת השיעור היא העמקת האפשרויות לביטוי עצמי, הכרות עם חומרים שונים וטכניקות חדשות ומוכרות בינהם: תחריט, רישום, פיסול בחומרים שונים, ציור בצבעי שמן ועוד.

במהלך הלימוד נכיר אמנים שונים, אפשרויות מגוונות ליצירה, נציג את עבודותינו ברחבי ביה”ס ונקבל השראה מסיורים למוזיאון ולגן החיות.

דיבייט ורטוריקה- קבוצה בעברית וקבוצה באנגלית

שעתיים שבועיות
בסוף יום הלימודים.
קבוצות רב גילאיות.

אמנות הדיבייט (‘מעמת’ בעברית) היא פעילות של ויכוח בעל-פה לפי כללים קבועים מראש. הדיבייט מפתח בקרב התלמידות והתלמידים מיומנויות רטוריקה ושכנוע, מעודד גמישות מחשבתית ועוזר ברכישת כלים של תקשורת בינאישית. באתגר יינתן דגש על ניסוחם והצגתם של טיעונים, נאום בפני קהל ועבודה קבוצתית.

קבוצת האנגלית

חומר הלימוד בקבוצה זו יקביל לנושאים הנלמדים בתחרות ה – World Scholar’s Cup, תחרות בינלאומית לילדים ונוער המעודדת למידה משמעותית ובינתחומית בסימן סקרנות, העמקה, שיתוף והנאה. במהלך השנה תלמידי האתגר יצאו כמשלחת בית-ספרית לסבב הישראלי של התחרות ויוכלו להרוויח את הזכות להשתתף בסבב הבינלאומי של התחרות המתקיים מידי שנה באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם.

דרישות קבלה לקבוצת האנגלית: יכולת לנהל שיחה באנגלית ברמה גבוהה; נכונות להשתתף בתחרות ה- WSC במהלך חופשת פורים.

קבוצת העברית

בקבוצה זו, לצד פעילות הדיבייט הענפה, יינתן דגש על לימוד מיומנויות ותיאוריות ברטוריקה ולוגיקה. כמו כן, במסגרת הקבוצה יתקיימו שיתופי פעולה עם בתי ספר ומוסדות נוספים ואף השתתפות בתחרויות דיבייט ונאום בעברית.

מבשלים -
"התלמיד צועד על קיבתו"

4 שעות, פעם בשבועיים, בסוף יום לימודים. קבוצה רב גילאית.

אתגר “מבשלים” הוא אתגר רב גילאי חדש, המתאפשר בעקבות בניית מטבח חדש לתלמידות ולתלמידים בבית  הספר.  במסגרת האתגר נעסוק בתחומים עיוניים ומעשיים הקשורים במטבח. נערוך הכרות בסיסית עם כלי המטבח, מצרכים ומתכונים. נתנסה בבישול ואפיה, נלמד מתכונים שיוכלו ללוות אותנו בחיי היומיום כתלמידים ונשתף במתכונים העוברים במשפחות השונות.

במסגרת הלימוד נעמיק בסוגיות של תזונה ואורח חיים בריא, מקורות המזון שאנחנו אוכלים והשפעותיהם עליו ועלינו.

האתגר פתוח לבשלנים דגולים ולחסרי ניסיון במטבח כאחד. בשל גודל המטבח מספר המקומות באתגר מצומצם.

זכויות האדם
בראי ההיסטוריה

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים. קבוצה רב גילאית.

אתגר “זכויות אדם” בוחן סוגיות בחברה הישראלית המשפיעות על החיים של כולנו בישראל ומחוצה לה. 

לאורך השנה נאתגר את עצמנו בעיסוק מעמיק במצב זכויות האדם בישראל- בין השאר נעסוק בדרי רחוב ודיור ציבורי, במקומן של נשים בחברה, פליטים, מהגרים, עובדים, כפרים לא מוכרים ופלסטינים. נקודת המבט בכל אלו תהיה בדגש על זכויות אדם אוניברסליות ומימושן בישראל. 

האתגר יכלול סיורים והרצאות אורח כך שנוכל להיחשף למציאות החברתית באופן בלתי אמצעי.

עיתון בית הספר

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים (עבור ישיבות מערכת). קבוצה רב גילאית.

הצטרפו לתלמידות ולתלמידי החטיבה העליונה בהוצאת עיתון בית-ספרי שיבטא את קולכם כתלמידים, יעסוק בנושאים הבוערים בבית הספר ומחוצה לו ויהיה כלב השמירה של הדמוקרטיה והמנהל התקין. השעות השבועיות יוקדשו בעיקר לישיבות המערכת, כתיבה ועריכה.

פילוסופיה

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים. קבוצה רב גילאית.

הפילוסופיה היא אהבת החוכמה, ובמהלך השנה נצא למסע משותף של חקירת העולם וגילוי יופייה של החשיבה. בשיעורים נעסוק בחשיבה. לא נקבע מה נכון ומהי האמת, אלא נעודד ונטפח את החשיבה הביקורתית ונבדוק את גבולות המותר והאסור מזוויות ראייה שונות וחדשות. נתפלסף על האמת והשקר, הדמיון והמציאות, האלוהים והעולם, האושר והיפה, הרצון והבחירה החופשית, ונצא למסעות פילוסופיים מרתקים דרך משלים פילוסופיים, סיפורים, ספרים וסרטים.

דרך מסעות אלו תגלו אפשרויות חדשות לחשיבה, ותלמדו כיצד להוכיח את דבריכם ולבסס אותם. השיעורים יתנהלו בדגם של דיונים ושל עבודה קבוצתית, ויחייבו – סובלנות, כבוד לאחר, התייחסות רצינית לרעיונות שונים, תשומת לב לתהליכי חקירה משותפים ונכונות להקשבה.

הקורס מיועד למי ששאלות ותהיות מסוג אלה הציתו ומציתות את נפשו ואת מחשבתו, והוא מעונין במסגרת בה יוכל ללמוד כיצד לפתח את חשיבתו ולבססה תחת מגבלות הרציונאליות.

צרפתית

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים או בימי שישי בבוקר. 

המסלול מיועד לתלמידות ולתלמידים חסרי ידיעות קודמות בשפה. התלמידים ילמדו את יסודות השפה בצורה פרונטאלית וחווייתית.

קיימות

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים ופרויקטים ייחודיים. קבוצה רב גילאית.

העולם שבו אנו חיים הוא עולם מופלא ומורכב ממערכות מורכבות ומסובכות. באתגר קיימות אנו לומדים להכיר את הנושאים הקשורים לסביבה, לומדים כיצד לתכנן מערכות אקולוגיות ומיישמים את מה שלמדנו בבית הספר.

תלמידות ותלמידי האתגר נחשפים לרעיונות חדשים ולטכנולוגיות חדשות ומייצרים את הדברים בבית הספר: גידול מזון על הגג ובערוגות ברחבי בית הספר, מערכות חכמות לאיסוף מים, כלכלה קהילתית בשווקי קח-תן, מכירות יד שניה, טכניקות ל’מיחדוש’ חפצים והדרכת קהילת בית הספר בנושאים אלו.

אם אתם אוהבים טבע או אנשים, לא מפחדים ממערכות מסובכות, רוצים ללמוד ולהשפיע על דברים שמשנים את העולם ולהכיר על הדרך ילדים משכבות שונות- מקומכם איתנו!

רובוטיקה

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים ומפגשים מיוחדים ותחרויות. ייתכנו קבוצות רב גילאיות.

בעוד שהחזון של רובוטים בחיי היומיום נראית עדיין כמדע בדיוני, זה למעשה כבר מציאות קיימת. מפסי ייצור במפעלים ועד מכוניות אוטונומיות, זרועות ביוניות ורובוטים על כוכב הלכת מאדים. מכונות אוטונומיות נמצאות בכל תחומי החיים שלנו.

בתכנית העשרה זו יעסקו התלמידות והתלמידים בתחום המגוון של הרובוטיקה, ויתנסו במיומנויות של תכנות, תכנון אסטרטגי, בנייה הנדסית ומידול תלת ממדי. כמו כן, על התלמידים לחקור בעיה מהעולם האמיתי, לייצר לה פתרון חדשני ולשתף אותו עם מומחים ואנשי מקצוע.

במסגרת האתגר נשתתף בתכנית העולמית FIRST LEGO League (FLL) ובמסגרתו נשתתף בתחרויות הישראליות ואולי אף נזכה להעפיל לשלבים המתקדמים. בתחרות הקבוצה תיבחן על שלושה תחומים:

עיצוב, בנייה ותכנות רובוט אוטונומי בעזרת ערכת EV3 של LEGO לביצוע משימות מוכנות מראש.

פיתוח של מוצר חדשני במסגרת פרויקט החדשנות והנושא השנתי.

עידוד כישורים חברתיים כגון עבודת צוות, מנהיגות ומעורבות בקהילה.

תכנית העשרה זו מיועדת לכל מי שמעוניינ/ת ללמוד על העולם הטכנולוגי של המאה ה-21, בעלי מקוריות וחשיבה יצירתית ומחפשים אתגר שיפתח אותם הלאה.   לא נדרש ידע קודם, אך נדרשת מוטיבציה ללמידה והשקעה.

תיאטרון אתגר

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים או שעתיים שבועיות בימי שישי בבוקר.

שיעורי תיאטרון נלמדים בסדנא פעילה ויוצרת, ומטרתם לערוך היכרות בסיסית עם עולם התיאטרון ולפתח את החוויה היצירתית של התלמידה או התלמיד.

תועמק ההיכרות בנושאים ספציפיים, ויושם דגש על הנושא מ”טקסט כתוב לביצועו”  שתכלול:

עבודה מרוכזת בנושא “עלילה”; פיתוח עבודת פרט בנושא “דמות; הגשת “מיני-מונולוג; שימוש בחלל, מוסיקה, תלבושות ואביזרים.

מוסיקה אתגר

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים. קבוצה רב גילאית.

בכל שבוע ייצאו התלמידות והתלמידים למסע מוזיקלי מעשיר, הזוי ומסקרן בעקבות תופעה מרכזית שהטביעה חותם יוצא דופן בדברי הימים של המוזיקה הפופולרית, על שלל סוגיה המגוונים: ג’אז, פופ, רוק לסוגיו (קלאסי, כבד, מתקדם, פאנק וכו’), פולק, סמבה, מוזיקה מזרחית וים-תיכונית, ריתם אנד סול ואינספור ז’אנרים אחרים. ננוע בין זמרים ויוצרים, להקות ונגנים, גרובים, סאונדים ועוד שלל דרכים חדשות להבין מוזיקה ולהאזין לה.
אחת לכמה שיעורים ייערכו שיעורי פרזנטציה סביב נושא מסוים במסגרתו התלמידים מוזמנים לשתף עם שאר הכיתה שירים של אמנים שהם אוהבים ולדבר עליהם. לתלמידים המעוניינים בכך תינתן אפשרות להעביר חלקי שיעורים משלהם בהשראת מוזיקה שמעניינת אותם, ולשתף באהבתם הרבה את שאר תלמידי האתגר.


אין צורך לדעת לנגן על מנת להצטרף לאתגר. פתוח לכל חובבי וחובבות המוזיקה באשר יהיו.

מקהלה

3 שעות שבועיות בימי שישי בבוקר (ניתן לשלב עם התזמורת), שלוש פעמים בחודש.

מקהלת בית הספר מונה כ-30 זמרות וזמרים מכל שכבות הגיל. רפרטואר המקהלה כולל יצירות בסגנונות שונים ומתקופות שונות החל מבאך, מוצרט וברהמס ועד פופ, מוזיקה ישראלית, מחזות זמר וג’אז. בנוסף המקהלה מבצעת שירי עם מרחבי העולם, בשפות שונות וממסורות שונות.

החזרות כוללות חימום קולי ותרגילים לפיתוח הקול, לשיפור הטכניקה, ההקשבה וההבעה הקולית. חלק מהיצירות מבוצעות א-קפלה – ללא ליווי וחלקן בליווי פסנתר או בליווי תזמורת בית הספר. בחודשים הראשונים של השנה מוקדש זמן להתמצאות בקריאת תווים.  למקהלה ולתזמורת קשר ידידות בן 10 שנים עם בית ספר בגרמניה ואנו מתארחים אצלם פעם בשנתיים. כמו כן הם מתארחים אצלנו – גם פעם בשנתיים.

למקהלה יתקבלו תלמידות ותלמידים בעלי קול יפה ומדויק, ונכונות לעבוד ולהשקיע. זמרות וזמרים המעוניינים להשתתף יכולים להגיע לשלוש חזרות ניסיון ולאחר מכן לגשת למנצחת על מנת לקבוע השמעה שתקבע סופית את השתתפותם במקהלה.

תזמורת

שעתיים שבועיות בימי שישי בבוקר (ניתן לשלב עם המקהלה). קבוצה רב גילאית.

תזמורת ליד”ה תתמקד השנה בנגינת קטעים מתוך מחזות-זמר וסרטים, עיבודים לשירים לועזיים וישראלים מתקופות שונות וגם להיטים של מוזיקה קלאסית, ובנוסף לכל אלה, גם תשתף פעולה עם המקהלה למספר קטעים. התזמורת מרבה להופיע בבית ספרנו וגם מחוצה לו. בחזרות מושם דגש על דרכי כיוון שונות, על אמנות הנגינה בצוותא ועל נגינה מדויקת ומוסיקלית.

לתזמורת קשר של ידידות מיוחדת שקיים מזה עשר שנים עם בית ספר בגרמניה (Heimschuler Lender) אליו אנו נוסעים פעם בשנתיים. גם הם באים אלינו במתכונת דומה.

מתקבלים: תלמידות ותלמידים עם שנתיים ניסיון (לפחות) בנגינה שמתמצאים בקריאת התווים.

נגניות ונגנים מועמדים יכולים להגיע כבר לחזרה הראשונה ויכולים להשתתף בה. אחרי כשתי חזרות תיבדק התאמתם לקבוצה.

שחמט

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים או שעתיים בימי שישי בבוקר. קבוצה רב גילאית.

אם אתם רוצים לשחק באחד ממשחקי המחשבה העתיקים בעולם, אם אתן רוצות ללמוד מהלכים חדשים ואסטרטגיות מעניינות, זה המקום בשבילכם ובשבילכן! אתגר שחמט מיועד לתלמידות ותלמידים שרוצים להפעיל את הראש ולהנות מלימוד-משחק-וניתוח של המשחק וכך להשתפר מפעם לפעם. ניתן להירשם לאתגר עם ובלי ידע מוקדם בשחמט. בנוסף, המעוניינות והמעוניינים יקחו חלק בטורניר הבית ספרי ואולי גם בתחרויות מחוץ לבית הספר.

ספורט כאורח חיים

שעתיים שבועיות בסוף יום לימודים. קבוצה רב גילאית.

מטרת האתגר להקנות מסגרת מאורגנת ומקצועית בתחומי בית הספר, בה יושם דגש על הרגלי עבודה לחיים- אימונים, תזונה ואורח חיים בריא, באמצעות מגוון ענפי ספורט ותחומי ידע, ובכך להשיג מספר יעדים:

  1. העלאת הביטחון העצמי של ושיפור הדימוי העצמי.
  2. טיפוח מרכיבי הכושר הגופני- קואורדינציה (שיווי משקל, זריזות, דיוק), כוח, גמישות, סבולת ומהירות.
  3. פיתוח עבודת צוות.
  4. הרחבת הידע בתחומי הדעת הרלוונטיים: אנטומיה, פיזיולוגיה, היסטוריה של הספורט וכדומה.

אוטומטה

2 שעות שבועיות בסוף יום לימודים או ביום שישי בבוקר. קבוצה רב גילאית.

האוטומטה היא מכונה הבנויה מגלגלי שיניים, מנופים ומרכיבים תנועתיים שונים ומתוחכמים אשר יכולה לבצע פעולות מסובכות ומעניינות על פי תכנון היוצר. ניתן לבנות יד שמנגנת על פסנתר, ציפור מצייצת, בובת בלרינה, שעון קוקייה ואין ספור מתקנים להנאת המתבונן.
בקורס נלמד את עקרונות התמסורת המכאנית, המנופים, שינוי כיוון ומהירות של מרכיבים במנגנונים תנועתיים. ננתח את מנגנוני “מכונות דה-וינצ’י” ומתקנים מימי הביניים ומהמהפכה התעשייתית. נתנסה בתכנון, פיתוח תפיסה מרחבית ועשייה בעזרת הידיים.
נבנה מן ההתחלה, בקרטון, עיסת נייר, עץ ועוד – מכונות וצעצועים על פי רצון וקצב אישי של כל תלמיד. בין מטרות הקורס, פיתוח של מיומנויות אמנותיות והנדסאיות של התלמיד והתלמידה.

ספרדית

שעתיים בסוף יום,
קבוצה רב גילאית

הידעתם שמדברים ספרדית כשפה רשמית ב21- מדינות בעולם?!
במסגרת הלימודים באתגר ספרדית תחשפו לא רק לשפה הספרדית אלא גם לעולם תרבותי עשיר ולתכנים חווייתיים במיוחד. נלמד על מדינות דוברות ספרדית דרך הכרת ההיסטוריה שלהן, יצירות הקולנוע, הספרות, המוזיקה והאמנות. נכיר את מטעמי המטבח הלטיני. אם יש לך כישרון בשפות ומעניין אותך ללמוד שפה כדי לתקשר עמה בעולם הרחב. אם מסקרן אותך להכיר תרבויות חדשות, לצפות בסרטים, לבחור שירים שמרגשים אותך וללמוד מהם, אם הנך מוכן לאתגר מרתק וקסום של צבע, טעם וריח של דוברי הספרדית, אתם מוזמנים להצטרף למסע של שפה, תרבות ולמידה חווייתית שבו השחקן הראשי זה אתם!

ערבית מדוברת

שעתיים שבועיות בסוף יום הלימודים.
קבוצה רב גילאית.

מטרת השיעור היא ללמוד ערבית מדוברת בסיסית. במהלך השיעורים נלמד את ההבדל בין הערבית הספרותית-תקשורתית לעומת הערבית המדוברת ונלמד ביטויי שיחה וצירופי מילים בנושאים השונים לשימוש יום-יומי בלהג הפלסטיני, נאזין לקטעי שיח בערבית מדוברת ונלמד אוצר מילים בנושאים שונים כמו: היכרות, ברכות ודברי נימוסין, המשפחה, לבוש, מאכלים ומשקאות ועוד. כמו כן, במהלך השיעורים נכיר מושגי ביסוד בתרבות הערבית המהווה חלק בלתי נפרד מהשפה. 
האתגר פתוח לכל תלמיד ותלמידה המעוניינים לתרגל ערבית דבורה וללמוד אוצר מילים וביטויים בערבית המדוברת. 

כתיבה יוצרת

שעתיים שבועיות בסוף יום הלימודים. קבוצה רב גילאית.

אתגר כתיבה יוצרת מיועד לתלמידות ולתלמידים המבקשים להתנסות בכתיבה בנושאים שונים ובסוגות שונות.

מטרת השיעור ליצור מרחב יצירה לכתיבה, נוכח גירויים טקסטואלים, חזותיים, שמיעתיים ועוד. הכתיבה צפויה להיות אישית וקבוצתית, ממוקדת  וממושכת, למגירה או לשיתוף בקבוצה.